Ce este Clubhouse – platforma fenomen de audio-chat pe bază de invitație, evaluată la un miliard de dolari în mai puțin de un an de la apariție
Deși e încă în versiunea de beta și nu e disponibilă publicului larg, aplicația mobilă fondată de Rohan Seth și Paul Davison a captat atenția unor nume mari precum Elon Musk și Mark Zuckerberg.
Aplicația Clubhouse e pe buzele tuturor din 2020 încoace, mai exact din mai, atunci când a fost lansată în Statele Unite ale Americii. Este disponibilă doar pentru dispozitivele cu sistemul de operare iOS (iPhone, iPad, iPod) – dacă asta ți se pare câtuși de puțin ciudat, nu uita că și Instagram a pornit la fel în 2010. I-a luat doi ani că să se lanseze și pe Android.
Noi sperăm că de data aceasta, așteptarea vă fi mai scurtă pentru cel mai folosit sistem de operare folosit în ziua de azi.
Aplicația e gândită ca un loc de discuții și socializare, în baza unor camere de chat unde iți poți împărtăși ideile doar prin conținut audio.
Mai pe larg vom dezvolta în rândurile care urmează.
Clubhouse – ce este și cum se folosește?
Pe scurt, Clubhouse e o platformă de socializare bazată pe conținut exclusiv audio (audio-chat).
Ai posibilitatea de a crea de la zero o cameră a ta (room), sau poți intra în camerele altor persoane, ascultând pasiv sau pur și simplu participând la discuție – topicurile diferă practic de la cameră la cameră. Poți crea camerele pe orice subiect dorești.
Așadar, ai ocazia să auzi discuții despre plante, despre cryptomonede, mâncare, filme – tot ce e în trending în momentul ăsta.
Camerele au în general diferiți speakeri și moderatori, pe principiul de funcționare al unei conferințe reale.
Mai mult de atât, toate conversațiile au loc în timp real. Asta înseamnă că poți auzi oameni spunandu-și părerile despre subiectul aflat la îndemâna, iar că să-ți spui tu opinia, tot ce trebuie să faci e să “ridici mâna”.
Acestea sunt de trei tipuri: deschise, doar pentru cei din lista ta de prieteni, sau închise. În camera ta ești propriul șef, în timp ce în cele ale altor persoane ești doar un “ascultător”. Atunci când vrei să vorbești, ai nevoie de aprobarea gazdei.
Într-o camera în a cărei discuții participi, vei avea trei roluri: vorbitor, ascultător și moderator. De cele mai multe ori, conversațiile sunt inițiate pe moment, atunci când utilizatorul accesează aplicația. Însă ai și opțiunea de a programa discuții, pe care să le anunți mai departe către comunitate iar cei interesați le pot nota în calendar pentru le programa și participa mai târziu la ele.
Atunci când discuția se sfârșește, camera se vă șterge automat.
De ce a apărut exact atunci când aveam cea mai mare nevoie de o astfel de aplicație?
Clubhouse e cumva cea mai recentă manifestare a dorinței noastre de a ne conecta în momentele dificile, precum contextul pandemic.
Atunci când distanțarea socială și izolarea la domiciliu sunt noile norme, trebuie să găsim alternative pentru a rămâne conectați cu prietenii și familia.
În timp ce serviciile de videoconferință precum Zoom au explodat în timpul pandemiei, factorii ce fac Clubhouse să fie atât de apreciat sunt exclusivitatea și capacitatea de a atrage personaje influente, printre care și CEO-ul Tesla, Elon Musk, și CEO-ul Facebook, Mark Zuckerberg. Alți oameni cărora le-a atras atenția au fost Jared Leto, Oprah, Ashton Kutcher Tiffany Haddish sau Ava DuVernay, ce au deja conturi în platformă.
De ce a avut o așa mare priză la public?
În 2020, petrecând atât de mult timp în casă, utilizatorii online au arătat un interes foarte mare față de podcast-uri, audio book-uri și mesagerie vocală. Tot datorită acestor trend-uri vocale, aplicația Clubhouse urca acum pe culmile popularității, pozitionandu-se că o alternativă pentru podcast-uri live, editate și postate pe YouTube. E că un storytelling audio live, fără efecte speciale sau editări impresionante.
De ce a prins atât de repede? Pentru că îți lasă libertatea de a vorbi și asculta oriunde te-ai afla, în orice context social. Nu trebuie să fii atent la ce porți, că în ședințele de Zoom, de exemplu.
Cum se folosește aplicația?
În momentul de față, Clubhouse se află la nivelul unui forum de discuții. Dar pe măsură ce se va extinde unui număr mai mare de utilizatori, va avea și noi opțiuni ce vor deschide multe uși pentru creatorii de conținut.
Alătură-te clubului
Clubhouse nu e prima aplicație audio. Chiar și aplicația Twitter le permite utilizatorilor să posteze clip-uri audio.
E încă în faza beta și vă rămâne așa încă puțin timp. O parte a obiectivului unei versiuni beta este de a evita să deschizi ușile către publicul larg, în timp ce aplicația nu e încă bine pusă la punct. Cu toate astea, oamenii sunt răbdători – poate și din cauză exclusivității care îi determină să își dorească cu atât mai mult serviciul.
E greu de estimat numărul oamenilor prezenți de fapt în aplicație. Poți găsi camere individuale cu un număr ascendent de 2.000 de persoane.
Pentru a face rost de invitație, trebuie să cunoști pe cineva care e deja utilizator, și care îți poate oferi una. Fața persoanei care te-a invitat în Clubhouse va rămâne la nesfârșit afișată pe profilul tău.
Pentru moment, utilizatorii de Android vor trebui să mai aștepte puțin până se vor bucura de aplicație.
Personal, abia așteptăm să vedem evoluția acestei aplicații care pare până acum, extrem de promițătoare.
Acest articol a fost realizat de Champaigns.ro